Om bloggen

Välkommen till S.F.C.D.S!
Denna bloggen fokuserar främst på fyra huvudgenrer eller teman inom film: Science-Fiction, Cyberpunk, Dystopier och Skräck.
Läs gärna igenom recensionerna och kommentera!

tisdag, maj 27, 2008

Deus Ex (Datorspel) (2000)


Genrer: Action / Rollspel / Dystopi / Cyberpunk Utvecklare: Ion Storm Utgivare: Eidos Interactive Designers: Warren Spector, Harvey Smith Plattformar: PC, Mac, Playstation 2
Wikipedia
Introsekvens (PS2-version)
Handling:

I en dystopisk framtid är världen i kaos, och långsamt på väg mot undergång. Stora halvmilitära organisationer styr världens länder, och gränsen mellan fattiga och rika är betydligt större än den är idag. I USA insjuknar och dör folk av ett virus kallat Grey Death, och som i rollen som JC Denton, en nanoaugmenterad agent, får man uppdraget att slå till mot terroristorganisationen NSF som anklagas för att ha spridit viruset. Till sin hjälp får man tips av JCs bror Paul mellan uppdragen, som har varit aktiv för UNATCO, en antiterroristorganisation skapad av FN för att stävja världens växande terroristproblem.

Som kollegor har man ytterligare två nanoagenter, Anna Navarre och Günther Hermann. Dessa två är mech-augmenterade, vilket innebär att de fått mekaniska delar inopererade till skillnad från JC och Paul som använder sig av nanorobotar. De är helt enkelt state of the art inom människans egenpåverkade utveckling jämfört med Anna och Günther som kan betraktas som omoderna maskiner.

Som JC inser man snart att man slåss för fel sak och på fel sida av rättvisan. Gray Deathviruset visar sig inte alls vara orsakat av NSF, utan av någon helt annan...
I jakt på sanningen reser man till Paris, Hong Kong, New York, Area 51 och till andra platser, och får möta många olika personer som kan ge en del till det stora pussel som visar sig vara en gigantisk konspiration som påverkar alla människor på jorden, och som involverar flera mytesspunna organisationer.


Spelteknik:

Deus Ex är upplagt som ett First Person Shooter, dvs allt du ser är genom dina egna ögon, blandat med starka inslag av rollspel.

Till att börja med är du en nybörjare på allt, är inte speciellt bra på de olika kunskaper man har användning av i spelet, t ex låsdyrkning, datorhackning, närstrid, hantering av handeldvapen eller tunga vapen, styrka mm. Allt eftersom du avklarar uppdrag på valfritt sätt får du erfarenhetspoäng som du kan spendera på de färdigheter du vill förbättra. Vill du t ex spela som en tyst lönnmördare ska du satsa på på Sneaking, Lockpicking och Close Combat, vill du bli en mördarmaskin som skjuter först och tänker sen ska du satsa på Health Points, Ranged och Heavy Weapons. Val av spelstil är upp till spelaren, och ofta kan du få bonuspoäng för att du valt att lösa en uppgift på ett annat sätt än den mest uppenbara. Målet till uppdraget går ofta att nå genom flera olika vägar, så det gäller att hålla ögonen öppna och välja den väg som verkar lämpligast för ens karaktär.
Förutom att förbättra dessa egenskaper kan man även uppgradera sin kropp med Augmentation Canisters som innehåller nanorobotar och placeras på olika ställen av kroppen, t ex ögat, huvudet, armarna eller benen. Det finns i två olika sorters uppgraderingar för varje kroppsdel, men du kan bara välja en av dessa, och det val du väljer stannar permanent för resten av spelet så man måste tänka igenom varje uppgradering noga. Dessa uppgraderingar aktiveras när man vill, och konsumerar energi som man kan ladda upp sin kropp med, och kan t ex göra att du tål kulor från vapen bättre, göra dig osynlig för det mänskliga ögat eller för maskiner, springa snabbare osv. Men rätt sorts augs aktiverade kombinerat med egenskaper som du arbetat upp kan du bli i det närmaste ostoppbar när du möter en bunt fiender på en gång.


Man har även möjligheten att uppgradera sina vapen under spelets gång. Ljuddämpare, större magasin och lasersikte är några av dessa uppgraderingar som går att hitta här och var.

En av styrkorna med Deus Ex är interaktionen med icke spelbara karaktärer, så kallade NPCs. Till skillnad från majoriteten av alla skjutarspel på marknaden så kan man här inte enbart skjuta sig fram, utan måste prata med olika människor man träffar på under spelets gång. En del sitter på värdefull information man behöver för att ta sig vidare till nästa del, andra kan köpslå och en del berättar om den värld spelet utspelar sig i. Vissa kan t o m bli aggressiva och attackera om de blir provocerade. I många fall får man även flera konversationsval att välja mellan, och vad man säger kan ha betydelse längre fram i spelet. Man kan även välja vilken attityd man ska ha mot andra, antingen vara en schysst och diplomatisk person till att vara en hotfull skitstövel. Ibland funkar den ena metoden bättre, ibland den andra.


Miljöerna som spelet utspelar sig i varierar från sunkiga klubbar och nedgångna områden i New York, till katakomberna i Paris, högteknologiska labb eller det hemliga Area 51. Hela spelet har en stark dystopisk känsla över sig. Det är skitet på gatorna och hemlösa finns här och var, medan de stora organisationerna har gott om pengar, soldater och eldkraft. Att hela spelet uteslutande är förlagt till nattetid gör inte känslan sämre. Deus Ex är inget för barn eller för unga, då det innehåller många tunga teman såsom politik, droger och prostitution.

Robotar finns lite här och var där de fyller olika syften. Man kan hitta allt från små städrobotar till beväpnade vaktrobotar och även stridsrobotar. Ofta är det enklare att försöka undvika de sistnämnda snarare än att försöka slå ut dem med vanliga vapen.


Grafik:

Deus Ex använder den hyllade Unreal-motorn, som idag är ganska föråldrad rent grafiskt. Miljöerna är kantiga, texturerna lågupplösta och karaktärerna grovhuggna med dagens mått, men grafiken är inte den viktigaste komponenten i det här spelet. De enda gångerna jag egentligen störde mig på den åldrade grafiken var när man hamnar i en konversation och kantigheterna och texturerna på ansikten och händer framträder tydligt. Det finns dock en mod under utveckling där alla texturer omarbetats till högre upplösning, och med snyggare modeller till föremål och karaktärer.


Ljud:

Röstskådespeleriet är över snittet för datorspel, speciellt JC har en mörk stämma som passar honom riktigt bra. Hade inte röstskådisarna varit övertygande hade mycket av stämningen gått förlorad. Ljudeffekterna är helt okej, inget man stör sig på vilket måste anses vara positivt.

Även musiken glänser över många andra gamla datorspel. Musiken är av samma kompositör som till Unrealspelen mfl, nämligen Alex Brandon. Låtarna är i synnerhet ambient techno/breakbeats, men har även ett par svängiga klubblåtar och ett par jazziga stycken. Varje zon i spelet har sitt eget tema som ska passa in till atmosfären på just det stället. Musiken är även dynamisk, den växlar alltså i tempo och komposition när du hamnar i strid, och återgår till lugnare tempo när faran är över.


Story:

Berättelsen i Deus Ex är mycket genomtänkt jämfört med många andra spel i samma genre. Här ställs man inför moraliska beslut, får sympati eller hat mot olika personer man möter, något som måste sägas är ganska ovanligt i spelbranschen. Ibland vill man helt enkelt inte ta livet av vissa personer, trots att de anfaller en, just för att de fått en egen "personlighet" och inte bara är en spelfigur bland alla andra. Man bör dock vara beredd på att det finns mycket text att läsa, långa diskussioner karaktärer emellan, och mycket hi-tech termer och även filosofiska idéer, så har man ont om tålamod eller dåliga engelskakunskaper kan Deus Ex bli svårt att ta sig igenom.

Under spelets gång får man stifta bekantskap med olika ljusskygga organisationer, allt från NSF, UNATCO och FEMA till The Illuminati och Majestic 12. Det kan vara lite svårt att särskilja och hålla reda på alla dessa, och komma ihåg vilka karaktärer som tillhör vilken, eftersom dubbelagenter och falskspel tillhör vanligheterna. Det finns inget svart eller vitt på vem som är god och vem som är ond, utan det är upp till spelaren att avgöra vem eller vilka man vill alliera sig till. Valfrihet på hög nivå alltså, något jag efterlyser mer i spelens värld.

Storyn i Deus Ex är iaf väldigt intressant, framförallt för den som är konspiratoriskt lagd, men kräver att man ÄR intresserad om man ska hänga med i alla svängar.
Spelet är även fyllt med referenser till både populärkultur i vår tidsålder (dvs fram till år 2000) och filosofi. Den som är påläst kommer känna igen allt från Shakespeare till Asimov.


Bedömning:

Deus Ex är ett av mina absoluta favoritspel till PC, trots att jag fick upp ögonen och spelade det så sent som 2007. Den åldrade grafiken till trots, så lyckas man bygga upp en atmosfär som trollbinder en ordentligt, man får svårt att sluta spela tack vare den spännande handlingen.

Förutom grafiken så har spelet ett par mindre irritationsmoment, men de går att ha överseende med tack vare helheltsintrycket.

Spelet är inget man klarar på en dag, och kan framåt slutet kännas lite väl enformigt och långdraget. Det känns som man hade kunnat korta ner lite utan risk för att spelaren tappar intresset, vilket jag gjorde. Spelet hade även en ruskig bugg som kraschade spelet, och gjorde mitt savegame korrupt vilket innebar att jag fick börja om ganska långt bak i spelet, mycket irriterande.

Trots detta så är det en given klassiker som alla som gillar action/rpg borde spela. Det blir inte full pott, men väl 8.5/10

0 kommentarer:

 

blogger templates | Make Money Online