Om bloggen

Välkommen till S.F.C.D.S!
Denna bloggen fokuserar främst på fyra huvudgenrer eller teman inom film: Science-Fiction, Cyberpunk, Dystopier och Skräck.
Läs gärna igenom recensionerna och kommentera!

tisdag, juli 22, 2008

Genredefinitioner

Här tänkte jag förklara definitionerna av de mindre kända genrer som filmerna jag recenserar hör till. Det är inte lätt att veta vad alla dessa ord betyder om man inte själv gör efterforskningar, vilket jag själv gjort för att bredda min filmkunskap :) Det kan finnas faktafel i beskrivningarna, så om någon upptäcker detta är det bara att skriva en kommentar. Listan är just nu inte fullständig, men jag kommer fylla på allt eftersom. Håll tillgodo!



Sci-Fi

Förkortning av Science Fiction. En bred genre, där i många fall filmer, böcker och datorspel med undergenrer ingår. Sci-Fi är nästan lika gammalt som vetenskapen själv, och uppstod efter att vetenskapen tagit över från religion och vidskeplighet i världen. Efter vetenskapliga framsteg inom ångkraft, elektricitet och biologi skrevs klassiker som t ex Frankenstein, En världsomsegling under havet av Jules Verne och flertalet verk av H.G. Wells som definierade science fiction inom literaturen.

Teknologi och idéer som t ex tidsresor, rymdresor och avancerad teknik är vanliga teman inom science fiction. Även utomjordiskt liv är ett återkommande tema inom genren. I vissa fall har t o m saker förekommande inom sci-fi blivit verklighet, allt eftersom tekniken blivit mogen. Flygmaskiner, datorer och landningen på månen är exempel på detta, och sci-fi fortsätter att kittla fantasin om teknik i framtiden :) Frågan är om det är sci-fi som skapar tekniken, eller om det är tekniken som skapar sci-fi?

Science-fiction på film:

* 2001: A Space Odyssey
* Star Trek
* Star Wars
* The Matrix
* Blade Runner
* Terminator
* Alien

Science-fiction i spel:

* Quake
* Deus Ex
* Alien Versus Predator
* Half-Life
* X-Com
* Halo
* Command & Conquer
* Unreal
* Starcraft


Dystopi

En dystopi är en vision av ett samhälle som gått snett någonstans på vägen - raka motsatsen till en utopi som är det perfekta samhället. Förekommande punkter i en dystopi är misär, fattigdom, (statligt) förtryck, hjärntvättning, sjukdomar, våld och kraftig miljöförstöring. Alla dessa punkter måste inte uppfyllas för att ett verk ska anses vara en dystopi. Det finns t o m och har funnits samhällen i världen som har varit dystopier, där nazityskland och det stalinistiska Sovjet är de två bästa exemplen. Dock så kan även enorma och mäktiga företag stå för förtrycket i motsats till staten, som då spelar en mindre roll eller som inte ens existerar.

Vanligt förekommande är även även att dystopin är ett totalitärt övervakningssamhälle, som i George Orwells "1984" från 1949. Även människans sexualitet och i vissa fall tankeverksamhet kontrolleras, eftersom dessa är ett hot mot regimen som förtrycker massorna med absolut makt. Miljöerna är ofta nedgångna och smutsiga, ibland kanske efter ett omfattande krig, men kan även vara kliniskt rena samhällen utan helt utan kriminalitet eller våld, där människorna kontrolleras genom känslohämmande droger istället.

Den högteknogiska utveckling som finns i dystopiska berättelser är sällan till för den enskilda människans behov, utan snarare som hjälpmedel för att övervaka den stora massan överallt. Lägg gärna märke till att det är teknikens utveckling som ger möjlighet till massiv övervakning, den riktning världen och Sverige verkar gå mot idag...


Dystopi på film:

* 1984
* THX1138
* Equilibrium
* V for Vendetta
* A Clockwork Orange
* Battle Royale
* Escape From New York & Escape From LA
* Dark City
* They Live

Dystopi i spel:

* Half-Life 2
* BioShock
* S.T.A.L.K.E.R - Shadow of Chernobyl
* Deus Ex
* Fallout
* Final Fantasy VII
* Syndicate


Cyberpunk

Cyberpunk en en relativt ny men mindre känd genre inom science-fiction som fick sitt namn 1983 när novellen med samma namn lanserades av författaren Bruce Bethke. Enligt Wikipedia ligger fokus i cyberpunk på "high tech and low life", högteknologi blandat med dysfunktionella samhällen.

Vanligt förekommande i berättelser baserade på cyberpunk är AI (artificiell intelligens), cybernetiska inplantat, hackers, informationsteknologi och megaföretag. Samhällena utspelar sig ofta i en framtid inte allför avlägsen vår, och huvudperson är inte sällan en person som lever större delen av sitt liv enligt gatans regler. Skillnaden mellan samhällsklasserna är ofta stora, antingen är man rik och jobbar på ett mäktigt företag med egen privatarmé, eller så lever man i misär och fattigdom. Ofta är stämningen inspirerad av klassiska deckarhistorier á la noir, som i t ex Blade Runner, Dark City och i The Thirteenth Floor. Handlingen utspelas mestadels nattetid i en regnig stad som lyses upp av neon.

Den avancerade tekniken är vardag, personer kan t ex ha fått en arm ersatt av en mekanisk del eller ha en informationslänk inopererad i huvudet som leder direkt till ett datanätverk. Gränserna för vad är mänsklighet suddas ut. Inom anime är cyberpunk vanligt förekommande, inte sällan med filosofiska tankegångar om mänsklighet. En konstgjord varelse som t ex en android som är självmedveten, har inte den samma rätt till liv som en människa av kött och blod?

Cyberpunk på film:

* Blade Runner
* Ghost in the Shell
* The Matrix
* Minority Report
* Paycheck
* Strange Days
* The Thirteenth Floor
* RoboCop
* Avalon
* Renaissance

Cyberpunk i spel:

* Deus Ex
* System Shock
* Syndicate
* Fear Effect
* Beneath a Steel Sky


Skräck

Skräck en väldigt bred genre, ofta kombinerat med sci-fi eller andra genrer. Det är dock integreringen med sci-fi jag valt att fokusera på i den här bloggen, men jag ser även skräck med fokus på det övernaturliga ibland.

Skräckfilm bygger på att skrämma och/eller shocka tittaren, något de flesta vill uppleva då och då, men bara så länge vi vet att det inte är på riktigt. Berättelserna bygger oftast på en hemsk psykopat som mördar sina offer, övernaturliga fenomen, monster eller bibliska uppenbarelser (djävulen). Klassisk literatur som många gånger filmatiserats är Frankenstein, Dracula, Fantomen på Operan och Dr Jekyll & Mr Hyde. Det produceras mycket b-skräckfilm som mest bygger på att visa så mycket äckel som möjligt, och har orsakat ett flertal ramaskri bland upprörda föräldrar genom åren, bland annat när Texas Chainsaw Massacre hade premiär. Trots detta har skräckfilmsgenren frambringat många respekterade regissörer som t ex Roman Polanski, Dario Argento, George Romero, Alfred Hitchcock och Francis Ford Coppola.

Skräckfilmsgenren är egentligen för stor för att benämna som en enda genre, då den blandas med många andra element, och har flertalet subgenrer. Uppfinningsrikedomen för att skrämma slag på människor är alltså väldigt stor :) Trender går dock fram och tillbaka i filmvärlden, och under 2000-talet har det blivit populärt med zombies, remakes på asiatisk skräck och amerikansk 70-talsskräck och filmatiseringar av dator/tvspel. Det grafiska våldet har även ökat dramatiskt för att chocka, främst tydligt i Saw-serien och Hostel-filmerna, vilket även det är återkommande från 70-talets slasherfilmer. Vad kan bli nästa trend månntro?


Skräck på film:

* Alien
* Hellraiser
* Saw
* Nosferatu
* The Invasion of the Body Snatchers
* Night of the Living Dead + uppföljare & remakes
* 28 Days Later + 28 Weeks Later
* The Texas Chainsaw Massacre
* Friday the 13th
* Nightmare on Elm Street

Skräck i spel:

* Silent Hill
* Resident Evil
* Alone in the Dark
* Condemned
* Clock Tower
* F.E.A.R.
* Siren
* The Suffering

0 kommentarer:

 

blogger templates | Make Money Online