Om bloggen

Välkommen till S.F.C.D.S!
Denna bloggen fokuserar främst på fyra huvudgenrer eller teman inom film: Science-Fiction, Cyberpunk, Dystopier och Skräck.
Läs gärna igenom recensionerna och kommentera!

söndag, november 29, 2009

The Final Destination (2009)


Regi: David R. Ellis
Genrer/Teman: Skräck / Thriller
Cast: Bobby Campo, Haley Webb, Nick Zano, Shantel VanSanten, Mykelti Williamson






Handling:

En dag på racingbanan får Nick en vision där han ser en fruktansvärd olycka inträffa som tar livet av både honom, hans flickvän, deras vänner och ett stort antal andra människor. Efter att ha lyckats ta sig ut från banan precis innan olyckan inträffar på riktigt, och efter att ha fått ett antal ytterligare visioner börjar Nick bli riktigt rädd. På tv ser han och hans flickvän hur folk som pga Nick överlevde olyckan nu dör en efter en i andra konstiga olyckor.


Efter lite efterforskningar om varsel och visioner kommer de fram till att de antagligen inte kan fly döden, efter att en gång ha lurat den, men det finns en utväg. Om de lyckas förhindra att någon av de andra människorna från racingbanan dör, kanske de kan upphäva förbannelsen och få leva sina liv?



Bedöming:

The Final Destination är en uppföljare, den fjärde i serien med samma namn. Den första kom 2000, den andra 2003 och den tredje 2006. Föregångarna minns jag faktiskt inte så mycket av då jag inte sett dem sedan de hade premiär, men troligen är de bättre än den senaste.


Egentligen såg jag bara filmen då jag fick ett infall och inte kunde bestämma mig för någon annan film för kvällen, för The Final Destination är ett typexempel på hollywoodproducerad ogenomtänkt skräckfilm.



Skådespeleriet är vissa stunder riktigt dåligt, karaktärerna platta och handlingen lämnar inte mycket utrymme för funderande. Musiken är inget man kommer ihåg, eller foto heller för den delen. Det som gör att filmen ändå är underhållande är dock de fantasifulla sätten som offren i filmen dör på. Man få hela tiden små ledtrådar på saker som händer i tur och ordning vilket oftast leder till ett riktigt köttigt dödsfall. Splatterfans kommer mysa stundtals i filmen, även om våldet förekommer relativt sällan.



Omdöme:

För den stora massan kommer säkert The Final Destination fungera bra som skräckis. För min del funkade den bra för stunden men jag kommer nog inte att se den igen, då ser jag hellre om de gamla filmerna. För den som vill ha skräck med djupare handling finns betydligt bättre filmer än så här. 5/10

0 kommentarer:

 

blogger templates | Make Money Online