Om bloggen

Välkommen till S.F.C.D.S!
Denna bloggen fokuserar främst på fyra huvudgenrer eller teman inom film: Science-Fiction, Cyberpunk, Dystopier och Skräck.
Läs gärna igenom recensionerna och kommentera!

onsdag, augusti 12, 2009

Solaris (2002)

Regi: Steven Soderbergh
Genrer/Teman: Sci-Fi / Drama / Romantik
Cast: George Clooney, Natascha McElhone, Viola Davis, Jeremy Davies
IMDB



Handling:

Jorden har tappat kontakten med ett rymdskepp som sändes ut för att undersöka en mystisk planet vid namn Solaris, och efter att även räddningsteamet har försvunnit skickas en psykolog dit för att försöka förhandla om deras återvändande. Ombord på skeppet möter han några överlevande, vilka inte själva riktigt vet vad som hänt, mer än att nånting väldigt underligt har inträffat. Snart upptäcker huvudpersonen (Clooney) att gamla smärtsamma minnen börjar komma tillbaka, i en annan form än han är van vid.

Bedöming:

Den här filmen är ganska annorlunda jämfört med filmerna jag valt att skriva om tidigare, men den förtjänar ett utlåtande. Solaris från 2002 är en amerikansk remake av Andrei Tarkovskys "Solyaris" från 1972, vilken jag tyvärr inte sett än och kan därmed inte göra en jämförelse.
För att göra klart det från början: trailern ger intryck av att Solaris är en tät thriller, vilket inte alls stämmer. Solaris har ett lugnt tempo, vacker musik och en mystisk stämning, och utforskar ämnen som kärlek, sorg och rädslor.


Jag såg Solaris ensam en mörk vinternatt, och jag måste säga att det är en film som berör. Fotot är snyggt gjort, musiken stämningsfull och skådespeleriet från Clooney och McElhone är mycket bra. Har man svårt att sitta stilla i soffan kommer man nog inte uppskatta filmen, då tempot är ganska långsamt och den bygger mer på känslor än på spänning.

Omdöme:

Hur Solaris står sig mot orginalet vet jag som sagt inte, men remaken är i en klass för sig jämfört med de flesta övriga filmer inom sci-fi jag sett. Vill man se något som berör och handlar mer om människans inre än om nervkittlande rymdresor, kommer man inte bli besviken. Den passar dock bättre att se i sällskap med flickvännen än med grabbgänget! Filmen är vacker och djup, och även om tempot är väldigt långsamt har jag svårt att se hur den skulle kunna varit gjort på något annat sätt. 8/10

1 kommentarer:

Rickard sa...

jag har hört att originalet ska vara mycket bättre, men han som sa det är lite av en motståndare till hollywoodismen :)

jag gillar att du skriver vad som krävs för set and setting för att man skall gilla filmen, det gör sååå stor skillnad på hur man upplever filmen

/rick

 

blogger templates | Make Money Online