Om bloggen

Välkommen till S.F.C.D.S!
Denna bloggen fokuserar främst på fyra huvudgenrer eller teman inom film: Science-Fiction, Cyberpunk, Dystopier och Skräck.
Läs gärna igenom recensionerna och kommentera!

söndag, april 27, 2008

Första posten

Så var SFCDS-bloggen skapad. Detta är mest ett test att posta ett inlägg, men jag passar på att presentera bloggen ordentligt.

Tanken med SFCDS är att recensera film, precis såsom många andra bloggar redan gör, men med fokus på den mer fantasieggande delen av filmutbudet. Jag vet faktiskt inte om det redan finns en blogg med samma inriktning, men det är strunt samma i nuläget :)

Det science fiction, cyberpunk, dystopier och skräck har gemensamt är att dessa teman ofta målar upp en mörk framtid, långt ifrån den verklighet vi befinner oss i, men som möjligen skulle kunna inträffa på riktigt. Handlingen och upplösningen i dessa filmer är inte alltid lyckliga, utan huvudpersonen kanske misslyckas med sitt uppdrag eller dör i slutet. Så kallade "Hollywood endings" där hjälten får tjejen, dödar skurken och räddar världen är alltså undantag och inte regel!

Längre fram kommer jag eventuellt förklara defintionerna av t ex cyberpunk och dystopier, men det är ett senare projekt. Förutom ovan nämna teman kommer jag troligen även recensera japansk animefilm också, eftersom många av dessa faller in under någon av genrena och är i vissa fall t o m klassiker även här i väst. Det är inte helt omöjligt att spel kommer nämnas eller ev recenseras heller, om inte det glider för långt bort från film förstås. Vissa spel tycker jag dock bör nämnas :)

För övrigt är min officiella inställning till fildelning att när tekniken finns tillgänglig så bör den användas. Jag har en idé att länka recensionerna till torrents för nedladdning, men då detta bryter mot Bloggers användaravtal så får detta vänta till senare. Dock så rekommenderar jag att söka på The Pirate Bay eftersom det mesta går att hitta där ;)

Så, det var allt ni behöver veta just nu. Trevlig läsning!

0 kommentarer:

 

blogger templates | Make Money Online